tirsdag 23. november 2010

Radio oppgaver

VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

Stemningen i reklamen er flau, litt positiv og negativ stemning på samme tid. Flau fordi mannen vil ha fatt i VG, mens hun tar det som en dårlig sjekkereplikk. Dagen er ikke helt den samme uten VG. Vi identifiserer oss med at folk kan misforstå hensikten med ting vi gjør eller sier.
Vi hører at avisen blir bladd i og folk som prater sammen, noe som får oss til å vite at de er på en cafe. Målgruppen er alle som leser VG.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

Det som kjennetegner den “såkalte” platepratingen: Når de rett og slett prater bare for å si noe. Dette gjør de for at det ikke skal bli helt stille på direkten og for å gjøre det litt mer interessant for lytteren.
De forsøker å holde på lytteren ved å få lytteren med på en konkurranse, der de frister med gaver.
Dette fungerer fint, dette kommer helt an på lytteren selvfølgelig, kan hende det er noen som ikke liker konkurranser. Mange lytter på radio for musikken, og venter kanskje på en ny sang.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

Dokumentarisk autoritet og hvorfor: Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet. Dette er fordi det dokumenterer noe nytt, noe stort som har skjedd, og så er det en nyhet. Dette er noe som har skjedd, faktabasert og informasjon til folket. Månelandingen er en historisk hendelse som tok sted på 60 tallet.
Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten: selvfølgelig har dette noe å si for kvaliteten, det er langt borte og vanskelig å få signalene inn. På den tiden hadde de ikke godt nok utstyr.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

Direktesending en av styrkene til radio: Lettere å engasjere seg når det er direktesendt, blir mer interessant.
Lett å engasjere seg? Ved å lytte til dette innslaget: Det er lett å engasjere seg, du hører lyd i bakgrunnen – folkejubel, en kommentator som er engasjert og dermed føler en at en er til stede, men en føler dette sterkere om det er tv.
Menneskelig nærvær: Kommentatoren er engasjert og får oss til å føle menneskelig nærvær. Dette er sterkere om det er på tv.

Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

Lydfortellingen: Fungerer veldig bra, Stemmen er litt mystisk, og dialekten er fengende. Personen snakker direkte, og sier det han tenker.
Virkemidler: Musikken er et viktig virkemiddel, det er også reallyden. Fortellerstemmen forklarer og beskriver det som har skjedd og følelsene, noe som får deg til å bli nysgjerrig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar