tirsdag 21. september 2010

Oppgaver om etikk og informasjon

1.      
 Hva er forskjellen på informasjon og propaganda?
Informasjon og propaganda er på mange måter strake motsetninger. Propaganda kan ses på det motsatte av informasjon: propaganda er desinformasjon eller direkte løgn. Forbinder med tiden før andre verdenskrig, da nazister/kommunister drev propagandakrig for å fremme sitt syn.
2.       Nevn eks på metoder som brukes for å fremme en sak.
Finnes forskjellige måter å fremme en sak på. Det går an å fremme den gjennom reklame som propaganda, der budskapet vil være klart og mulig hjernevaske tilhengere. 
- Det går an å fremme en sak ved bruk av løgn for å få tilhengere. Ett eksempel på dette er saken fra 1990 der det var diskusjoner om USA skulle gå til krig mot Irak når Saddam Hussein sendte inn styrker i naboladet Kuwait.
- En annen måte kan være å sitte på kilden og lokke til seg journalister ved å bytte bort godt stoff mot at du får et saftig oppslag i avisen eller på tv
3.       Hva mener med at mediene er både aktører og budbringere.
- Eks Kinoen er i dårlig tilstand, vi vil ha ny kino. Lokalavisen kan hjelpe innbyggerne i byen, ved å lage artikkel om dette.Dermed er du  aktøren, mens budbringeren er avisen.
- Aktører som ønsker å påvirke eks politikere, kan bruke mediene for å få fram meningene sine. Avisen bestemmer hvordan de vil vinkle saken, kan også vinkles med både for og motargumenter. Vanskelig derfor å skille mellom en aktør som prøver å fremme sin sak gjennom mediene og medienes rolle som budbringer. Når budbringeren har meninger om saken som skal fremstilles, kan det føre til at han selv blir en viktig aktør
4.       Hva menes med kildemakt?
Mye av det som kommer fram i mediene, dreier seg om denne typen virksomheter, vil de være en viktig kilde til informasjon. Mange av de opplysningene og vurderingene som kommer fram i mediene, er stort grad skapt av kildene selv, og ikke av uavhengige journalister.
-          For eksempel et firma som ønsker å få positiv omtale om legemidler. De inviterer journalister til vitenskapelige konferanser, og gir dem tilgang til forskningsmateriale og praktisk talt skrive hele artikkelen for dem, med vinkling og det hele.
5.       Hva menes med sosial ansvarlighet?
Bedriftene har en strategi for sosial ansvarlighet. Betyr at bedriften ikke bare tar ansvar for å tjene mest mulig penger for eiere, men også har et samfunnsansvar. Importerer klær, skal det ikke være resultat av barnearbeid og arbeiderne skal ha minstelønn.
Om man importerer kaffe skal arbeiderne i for eksempel Afrika kunne leve av det og man skal plikte å betale en anstendig pris.
Mange firmaer har funnet ut at det skader omdømmet ikke å være sosialt ansvarlig. Motsatt er det bra for omdømmet om man tar etiske hensyn. Sosial ansvarlighet er altså en viktig del av bedriftenes kommunikasjonsstrategi.
6.       Hva er lobbyvirksomhet?
Begrepet lobbying oppsto i USA på 1800 tallet. Amerikanske presidenten Grant likte å ta seg en brandy og en sigar etter en hard dag på kontoret. Folk som ville påvirke ham, begynte å henge i hotellets lobby, håp om at presidenten ville legge merke til dem og kanskje slå av en prat. Sånn kunne de få presentert en sak for presidenten. I dag er lobbyvirksomheten profesjonell og drives av spesialister.
I Norge drives lobbyvirksomhet mot politikerne på stortinget og i regjeringen, mot byråkratiet i departementene og mot lokale politikere og byråkrater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar